Vesmírné lodě a plavidla - Wraithské - Šipka

Rozcestník wraithských vesmírných lodí a plavidel

Šipka

Specifikace / Popis / Design / Technologie / Historie

Dart (Šika)

Základní specifikace

Výrobní informace
Výrobce Wraithové
Design Wraithové
Třída multifunkční útočná loď
Technické specifikace
Délka 10 m
Šiřka 4,5 m
Pohon podsvětelný
Hyperpohon žádný
Ochrana žádná, jen energetický kryt pilota
Trup organický
Senzory wraithské senzory propojené s HUD
Protiopatření autodestrukce
Výzbroj jedna energetická wraithská zbraň
Posádka 1 pilot
Cestující 50 v paměti transportního systému
Ostatní systémy HUD, transportní systém, autopilot, DHD
Použití
Účel stíhací loď, sklizňové plavidlo
Rok zavedení před více jak 10 000 lety
Přidružení Wraithové, Tau'ri (občas), Ford (občas), Michael Kenmore 
Stav stále aktivní

Nahoru

Popis

Velký počet šipek v hangárech úlůWraithsjké šipky jsou jednomístné menší lodě, které jsou používány Wraithy především pro sklizně, ale v případě potřeby také pro boj. Primární úlohou šipky je tedy sklizeň lidí na planetách, čímž poskytují pro Wraithy jejich dodávku potravy. Jsou dost malé na to, aby se vešly do hvězdných bran na planetách i v kosmu na orbitě planety a bývají velmi rychle vysílány z úlu, který jich dokáže nést stovky uložených v obrovských hangárech. Také je potvrzeno, že má několik letek v hangárech i křižník, ale není znám ani odhadem jejich počet. V průběhu sklizně využívají šipky jejich transportní paprsek, aby zachytili co nejvíce lidí, jak je to možné, které mohou později zhmotnit na úlu, křižníku, nebo jiném místě a zaručí si tak zásobu potravy (SGA 1x02 – Vynoření, 1x20 – V obležení, 2x01 – V obležení, 5x01 – Záchranná operace).

Šipky v bitvě

Šipky jsou, podobně jako všechny lodě Wraithů, organického původu. Mají běžný podsvětelný pohon s motorem na zádi lodi, ale nemají hyperpohon, takže jsou jen převáženy v hangárech velkých lodí. Dále má jednu energetickou zbraň a dokonce, trochu s podivem, autodestrukci. Nemají žádnou ochranu a pro sklizňové operace používají transportní paprsek. Jejich pohon je poměrně rychlý a je tak trochu zvláštní, protože je poznat na dálku, když se šipka blíží, jelikož vydává velmi zvláštní výrazný, ječivý zvuk.

Šipky jsou také využívány v bojových situacích proti jiným lodím podobné velikosti, jako například F-302, ale také k útoku na větší cíle v rojích, či pro obranu jejich mateřského úlu, nebo křižníku. Piloti jsou také ochotni se obětovat tím, že narací se šipkou na cíl, nebo záměrně vyhledávají nepřátelskou palbu, aby nedopadla na jejich mateřskou loď, a obecně začnou sebevražedný útok, pokud je jejich úl nebo křižník zničen. Šipky mývají většinou těžké ztráty, pokud jsou nasazeny ve velkých bitvách proti jinému úlu (SGA 2x01 – V obležení, 5x08 – Královna).

Nahoru

Design

Šipka zespoduDesign šipek je opravdu poněkud výjimečný, protože sám název tak trochu připomíná samotný vzhled šipky. Jedná se tedy o malou loď zhruba 10 metrů na délku, která se k přední části ohromně zužuje až do úplné špičky, která je docela dlouhá. V zadní části šipky je jeden podsvětelné motory a také dvě podivně tvarovaná křídla, která směřují šikmo dolů. Zhruba uprostřed šipky, hned za špicí, se nachází kokpit, který je také výjimečný, protože jeho kryt neobsahuje žádné průhledné materiály, jako je to obvyklé u ostatních lodí, ale jakýsi neprůhledný štít, na který se pak promítá holografický obraz (HUD). Piloti mají díky tomu jasný přehled o situaci okolo lodi, aniž by měli přímý výhled.

Nahoru

Technologie

Ač je to poměrně malá loď, nachází se na ní i přes to poměrně dost zvláštních technologických prvků, které si trochu podrobněji rozebereme.

Autopilot a naváděcí systém

Autopilot v šipce informuje aktivaci přes pozemský tabletŠipka má také vlastního autopilota a naváděcí systém, protože jakmile se vrací do svého úlu nebo křižníku, automaticky se aktivuje autopilot a šipka se sama navádí do hangáru, dokud nepřistane. Tato technologie je nezbytná především proto, aby probíhalo dokování hladce a nestala se při něm nějaká nehoda, protože hangáry úlů obsahují velké množství šipek a špatně se v něm orientuje (SGA 2x10 – Zbloudilci).

 

DHD

Šipky prolétající bránou

Vzhledem k tomu, že jsou wraithské šipky schopny cestovat přes hvězdnou bránu na planetách i ve vesmíru, je tedy vybavena vlastním DHD, které jí umožní vytočit nejbližší hvězdnou bránu, podobně, jako je tomu u Puddle Jumperu. Obzvláště u vesmírných hvězdných bran je to nutnost, protože tam ani žádné zadávací zařízení není (SGA 1x01-02 – Vynoření).

 

Energetický kryt kokpitu a HUD

Energetický kryt šipkyKryt kokpitu šipky se zdá být jako nějaký typ energetického pole, takže něco podobného jako štít, který chrání pilota a je zcela neprůhledný. Chcete-li teda letět, kryt kokpitu je proto využit jako obrovský holografický displej (HUD), který se promítá na celý kryt a zobrazuje všechny potřebné informace, které pilot požaduje, aby mohl řídit a obsluhovat šipku. Tyto informace jsou ale projektovány v jazyce Wraithů a kryt je spojen se senzory (SGA 2x10 – Zbloudilci).

 

Senzory

Jelikož nemá pilot běžný výhled z lodi a získává informace jen přes holografický displej na krytu kokpitu, musí mít loď senzory, které dokáží zachytit všechny potřebné informace, aby mohl pilot letět, sklízet, nebo bojovat a musí být s holografickým systémem krytu nějak propojen.

Sklizňový transportní systém

Transportní paprsek šipkyHlavní rolí šipky je sklidit lidi na planetách a proto jsou vybaveny transportním paprskem, který "zametá" zem, rozloží cíle a přesune je do paměti transportéru na šipce. Paprsek transportního systému je vyslán ze spodní zadní části lodi a nabývá tvaru kužele, který zametá zem pod lodí a sbírá všechny humanoidní bytosti. Zdá se, že paprsky dokáží odlišit životní formy pro potencionální krmení Wraithů od jiných materiálů, protože nenaberou například, trávu a jiné organismy, které se pod paprskem nacházejí. Oběti transportního paprsku jsou ukládány do jeho vyrovnávací paměti, dokud nejsou připraveny k rematerializaci. Lidé nejsou nijak trvale poškozeni, pokud jsou zachyceni tímto způsobem, i když jsou v bezvědomí, když se zhmotňují. Tyto transportní paprsky byly také využívány pro přepravu wraithských vojáků na povrch planety a zpět. Na ty samozřejmě bezvědomí nepůsobí. Tento transportní paprsek může být také využit ke skenování cíle. Zdá se také, že je schopen tento systém transportovat pilota z kokpitu na zem za letu, pokud je to nezbytné. Pokud má wraithská šipka něco uloženo v paměti transportního systému, dává pilotovi možnost zhmotnit náklad (SGA 1x01 – Vynoření, 1x20 – V obležení, 2x04 – Duet, 2x10 – Zbloudilci).

Zbraně a ochrana

Zbraně šipky a její škody na úluŠipky jsou v přídi vybaveny energetickou zbraní, která je dostatečně silná na to, aby zničila F-302 nebo Puddle Jumper jedním dobře mířeným výstřelem. Je schopna také sestřelovat rakety, než dosáhnou svého cíle. Jsou podobné, jako má křižník, protože také vystřelují modrou energetickou střelu, ale jsou slabší. V případě sebevražedné mise, může být použita dokonce jako zbraň i autodestrukce, kterou šipky mají (SGA 1x16 – Bratrstvo, 2x11 – Úl, 5x20 – Nepřítel před branami).

Wraithské šipky nemají žádnou ochranu v podobě štítů, či regenerační schopnost trupu, jako mají velké lodě Wraithů, takže může být snadno zničena například antickou střelou, wraithskými energetickými zbraněmi, raketami Tau'riů, nebo dokonce střelnými zbraněmi Tau'riů, jako jsou railguny. Může být poškozena také ruční palnou zbraní, jako jsou lehké kulomety a samopaly (SGA 2x01 – V obležení, 2x04 – Duet, 2x20 – Spojenci, 5x01 – Záchranná operace).

Nahoru

Historie

šipka útočí na athosianskou vesniciKdyž expedice dorazí na Atlantis, mají trochu problémy, protože je město na dně oceánu Lantey a štíty se začínají bortit. Rozhodnou se prozkoumat nějaké planety, pro případnou evakuaci. Tým vedený plukovníkem Sumnerem dorazí na Athos, kde se setkají s místními lidmi, pro něž jsou Antikové předci. Zanedlouho se aktivuje brána a přeletí tři šipky, které začnou sklízet. Podaří se jim sklidit několik Athosianů včetně jejich vůdce Teyly a také plukovníka. Šipky se vrátí na domovskou planetu Wraithů (SGA 1x01 – Vynoření).

Sheppard poté dostane povolení pro záchrannou misi v Puddle Jumperu, který takto pojmenují. Podaří se jim skoro všechny, mimo plukovníka Sumnera a jednoho Athosiana, zachránit ze zarostlého úlu, o němž ani nevěděli, že je to loď. Při útěku k Jumperu je napadnou šipky a Sheppardovi se podaří dokonce jednu s kulometem sestřelit. Když jsou v Jumperu, vesmírnou bránu už střeží několik šipek, které je nechtějí nechat proletět bránou. Jumper je zamaskovaný, ale když aktivuje bránu, šipky střílí naslepo, protože ví, že je někde poblíž. Sheppard pak Jumper odmaskuje a snaží se šipky odlákat od brány, přitom se mu také podaří aktivovat antické střely a několik šipek zničí. Nakonec se jim podaří proletět bránou bez úhony, ale tři šipky je následují. Po příletu na Atlantis Weirová aktivuje štít a šipky do něj narazí, jsou zničeny (SGA 1x02 – Vynoření).

Atlantis zkoumá Jumperem jednu planetu, ale najednou nad ním ztratí kontrolu, protože je tam nějaké elektromagnetické pole, které mu ruší systémy a musí nouzově přistát. Na planetě najdou jen samé děti maximálně do věku 25 let a později i ZPM, které vytváří EM pole pro jejich ochranu. Když jsou v táboře dětí, mají tam pozůstatky mrtvého Wraitha a také jeho šipky, která se pravděpodobně v důsledku EM pole zřítila (SGA 1x06 – Konec dětství).

Athar ničí šipky

Tým AR-1 přiletí vesmírnou bránou k jedné planetě, kterou chtějí blíže prozkoumat, ale honí je na orbitě šipky. Náhle se z planety vzedme jakýsi proud elektrické energie, který šipky zničí, ale jim se nic nestane. Po přistání se setkají s Chaya Sar, kterou pozvou na Atlantis. Na Atlantis se pak podaří zjistit pravou totožnost Sar, že je to vlastně Antik a ochránce planety Athar. Musí ale město opustit, protože její planetu napadli Wraithové. Sheppard tam letí Jumperem, aby ji pomohl, ale není to potřeba. Nad planetou je hejno šipek vyslaných z křižníků, ale Athar si s nimi poradí stejně, jako prve. Jumper Shepparda také zničí několik šipek (SGA 1x14 – Útočiště).

Když je AR-1 mimo město na jedné planetě, kde hledá ZPM a později se tam objeví i Kolya, na Atlantis se aktivují dálkové senzory, které odhalí jednu wraithskou šipku, která se dostala do systému Lantey a k městu. Šipka začíná skenovat město a expedice proti ní vyšle tři Jumpery, aby ji zničily. Dojde k bitvě, kde je jeden Jumper zničen a šipka si to pak zamíří pryč. Když ji oba zbývající Jumpery pronásledují, sama se zničí. Později Zelenka odhalí, že před zničením ještě všechny informace odvysílala do hlubokého vesmíru Wraithům (SGA 1x16 – Bratrstvo).

Chvíli po předchozím incidentu odhalí dálkové senzory Atlantis tři mateřské úly Wraithů směřující k Atlantis. Vzhledem k tomu, že ví, kdy naposled vyskočí z hyperprostoru kvůli přestávce, než se dostanou na Atlantis, rozhodnou se hrozbu prozkoumat z blízka. U planety čekají v zamaskovaném Jumperu. Když wraithská flotila přiletí, jsou ohromeni nejen její velikostí, ale i tím, že vyslali vlnu šipek na planetu, aby ji sklidili. Uniknout bránou nemůžou, protože ji Wraithové vytočí zvenku, aby nikdo neunikl a tak se snaží zachránit rodinu přítele Teyly. Šipky se mezitím prohánějí po planetě a sklízí její lid pomocí sklizňového transportního paprsku. Pak se jim podaří uniknout bránou. Šipky se pak stáhnou na své lodě a flotila pokračuje k Atlantis (SGA 1x17 – Dopisy z Pegasu).

Šipky ve městě při druhé vlněKdyž neuspěje pokus s nastraženými minami ve vesmíru, které měly zastavit nebo aspoň zpomalit wraithskou flotilu, protože je zničili asteroidy, Wraithové se rozhodnou zaútočit. Město ale nechtějí zničit, protože chtějí informaci o umístění Země a tak vyšlou první vlnu šipek, které měly za úkol spíše narušit obranu města. Bitva o město začíná. Pomocí nového naquadahového reaktoru zprovoznili ovládací křeslo a pár šipek zničili zbývajícími antickými střelami, které zbyly po prvním obléhání města před 10 000 lety. O zbytek šipek se postaraly railguny. Šipky byly sice zničeny, ale některé části města poškozeny a několik vojáků sklizeno. Wraithové to nevzdají a po nějaké době vyšlou další vlnu šipek bez varování, která měla za úkol spíše dopravit jejich vojáky do města. Bitva se nevyvíjela dobře, protože naquadahový generátor pro křeslo byl vyčerpaný, takže se je snažili zastavit jen railguny a palnými zbraněmi, ale úly stále vysílaly nové. Byla zapnuta autodestrukce města a Sheppard se vydává na sebevražednou misi v Jumperu s jadernou bombou od Geniů k úlu (SGA 1x20 – V obležení).

Šipka ničí raketyŠipky jsou stále ve městě a Sheppard je nakonec zachráněn, protože dorazí Daedalus a jeden úl je zničen. Na Atlantis je transportováno ZPM, aby zprovoznili štít, který ochrání město před dalším útokem a také se zbaví šipek ve městě. Daedalus zaútočí raketami na poslední úl, ale ten vyšle vlnu šipek, které se obětují, a žádná raketa nedospěje cíle. Ostatní šipky se začnou zabývat F-302, které Daedalus vypustí a samozřejmě jsou stále vysílány do města. Když najdou způsob, jak zničit poslední úl a transportují na jeho palubu jadernou hlavici, zbytek křižníků se stáhne z bitvy a utečou do hyperprostoru. Šipky, které byly venku, tam ale nechají a ty se rozhodnou pro sebevražedný útok na město, protože štít ještě není v provozu. Ten se podaří aktivovat na poslední chvíli a vlna šipek narazí neškodně do štítu a jsou zničeny (SGA 2x01 – V obležení).

Když tým prozkoumává jednu planetu, najdou na ni mrtvého Wraitha a usoudí, že to udělal Ford. Tým AR-1 vyrazí na planetu, aby ho našli. Teyla se Shepperdem jsou zajati Rononem a McKay zase Fordem. Ronon prozradí, že je loven Wraithy, proto se objeví další. Rodneymu se nakonec povede utéct Fordovi, ale aktivuje se brána a přiletí tři šipky. Ford ho pronásleduje a Rodney se chytí do jeho pasti. Když ho chce Ford zabít, je překvapen Rononem a dojde k rvačce. Tu přeruší Sheppard, ale ford uteče. Když ho dohoní, Ford skočí do transportního paprsku šipky a je unesen Wraithy (SGA 2x03 – Lovná zvěř).

Když expedice prozkoumává planetu Thenora, objeví se jedna wraithská šipka, která sklidí utíkajícího McKaye s poručíkem Laurou Cadmanovou. Aby nedošlo k prozrazení, že je expedice naživu a Atlantis neporušená, podaří se jim ji sestřelit. Na planetu je pak vyslán Dr. Zelenka, aby prohlédl trosky a zjistil, jestli půjdou oba zhmotnit z paměti transportního zařízení. Má ovšem jen dost energie na to, aby zhmotnil jen jednu formu života. Takže jednu vybere a zhmotní ji. Je to Rodney, ale později zjistí, že je v něm i poručík Cadmanová. Zařízení berou na Atlantis, aby ho pořádně prozkoumali a zjistili, jak je oddělit (SGA 2x04 – Duet).

Když je AR-1 tým zajat vězni na Olesii, jsou na chvíli osvobozeni jedním z vězňů, Eldonem, který pak chce jít s nimi, dostanou šanci se dostat k Jumperu. Aktivuje se ale brána a na planetu přiletí jedna wraithská šipka, která si to zamíří k pevnině do hlavního města. Tam se soudce s Wraithem setká a ten chce více lidí pro krmení na ostrově, jinak si přijdou pro ně a dohoda padne. Po schůzce opět šipkou odletí pryč z planety bránou (SGA 2x05 – Odsouzenci).

Šipka zhmotňuje tým v hangáru úluTým AR-1 je na jedné planetě zajat Fordem a přeneseni na jinou planetu, kde vezme ovládací krystal DHD, aby nemohli uniknout. Řekne jim, co se stalo potom, co byl unesen šipkou a později tým zjistí, že chce zničit jeden úl. Aby se tam dostal, má k dispozici jednu havarovanou šipku. Chce, aby ji Rodney opravil a Sheppard je tam pak dopravil. Podaří se jim ji opravit, Sheppard sebere šipkou tým Forda a bránou letí na planetu, kde je úl. Když se k němu přibližují, zapne se autopilot a naváděcí zařízení. V hangáru pak Sheppard zhmotňuje Fordův tým, ale několik jich spadne z plošiny. Dostali se šipkou na úl, ale brzy jsou zajati (SGA 2x10 – Zbloudilci).

V návaznosti předcházejícího popisu se jim pak povede utéct a chtějí zmizet pomocí šipek. Jsou ovšem znova lapeni a tentokrát rozděleni do dvou zadržovacích cel. Mezitím Rodney, který utekl, už je bez enzymu a informuje expedici, kde jsou. Vyšlou tam Daedala, ale opět se nepovede transport hlavice na úl a zahájí palbu z railgunů. Sheppardovi se podaří uniknout, vezme jednu šipku, sebere Teylu s Rononem a pak střelbou na druhý úl zajistí, aby po sobě začaly úly střílet. Úly se zničí navzájem a vše v okruhu 15 km je zničeno. Sheppard se šipkou unikl před výbuchem vesmírnou bránou na jinou planetu a na Atlantis pak dorazili po svých, protože neměl jistotu, jestli se šipka vejde do místnosti s bránou (SGA 2x11 – Úl).

Když Wraithové díky dočasnému spojenectví získali informace o umístění Země, jejich dva úly se vydaly na cestu k Zemi. Než se tak stalo, Sheppardovi se povedlo přichytit s F-302 na trup jednoho úlu. Úly poté museli udělat mezi galaxiemi přestávku kvůli regeneraci. Sheppard musel udělat něco, aby se k Zemi nedostali a snažil se spojit s Rononem a Rodneym, které Wraithové unesli. Místo toho se ozval Michael, který nakonec nabídl pomoc, protože se chtěl také dostat pryč. Prozradil Sheppardovi, kam má vystřelit rakety, aby udělaly co největší škody, ale přitom jsou vypuštěny šipky, které se ho snaží zastavit. Dostane několik zásahů, ale F-302 není zničena a Sheppard je nakonec zajat (SGA 3x01 – Země nikoho).

Šipka zhmotňuje velitele úluKdyž je Ronon zajat Wraithy, nainstalují mu na úlu opět do těla sledovací zařízení. Dopraví ho na jeho rodnou planetu Satedu a chtějí ho znovu lovit a tentokrát i zabít. Ronon je na planetu dopraven jednou šipkou, která přeletí nad městem a zhmotní ho v ulicích. Poté jsou postupně stejným způsobem pomocí šipek transportováni do města Wraithové, kteří ho začnou lovit. Ronon pak začne bojovat o život (SGA 3x04 – Sateda).

Sheppard je na jedné planetě zajat Kolyou, který také drží pod zámkem jednoho Wraitha. Požaduje po Atlantis Ladona Radima, kteří to ovšem odmítnou, ale vidí, že má Wraitha, který se na Sheppardovi začne krmit. Jestli nepřistoupí na jeho požadavky, nechá ho nakrmit se znovu. Později spolu Sheppard s Wraithem uzavřou dohodu a Wraith se jím nakrmí, aby měl sílu a mohli utéct, ale nechá ho naživu. Když se jim to podaří, Wraith drží slovo a navrátí Johnovi zpět jeho životní energii. Pak ho expedice omráčí a vysadí na jedné planetě ovládané Wraithy, kde je vidět přelétat šipku, která ho pak pravděpodobně přenese na loď (SGA 3x07 – Společný zájem).

Atlantis už nebyla dlouho kontaktována Taraniany, které zachránili a poskytli jim novou planetu. Vyšlou tam tedy tým AR-1, aby to prošetřil. Nikoho tam nenajdou, ale začne je ohrožovat podivný tvor v podzemním komplexu, který najdou. Přijdou jim na pomoc vojáci a nakonec zjistí, že je za vším Michael, který začal experimentovat s Iratuskými brouky, aby stvořil tyto tvory a podmanil si galaxii. Nakonec tvorové vojáky zabijí, ale Sheppardovi se povede zmocnit Michaelovy šipky a sklizňovým paprskem nabere Teylu, Ronona a McKaye. Vytočí bránu a letí na jinou planetu, kde šipku zanechají a vrací se na Atlantis pěšky (SGA 3x19 – Msta).

Jumper na sebe nalákává šipkyRonon se shledá se svými druhy, kteří před lety unikli zkáze jejich světa, Satedy a dostanou informaci o jedné wraithské laboratoři, kde drží jednoho Replikátora, kterého chtějí přeprogramovat, aby na ně neútočili. Když se tam vydají, jsou nakonec zajati, protože se ukáže, že Rononovi druhové jsou ve skutečnosti uctívači Wraithů a byla to past, aby získali Rodneyho a mohl Replikátory přeprogramovat. Rononovi se podaří utéct a vrátit na Atlantis. Ta vyšle záchranný tým v jednom Jumperu a druhým nalákají wraithské šipky na sebe, aby měli volnou cestu a dostali se do laboratoře (SGA 4x03 – Shledání).

Poté, co je Sheppard unesen Cestovateli a dopraven na antickou loď třídy Aurora, podaří se mu aktivovat signál SOS, který nejen že upozorní Atlantis, ale také naláká jeden wraithský křižník. Když křižník dorazí, spustí palbu na antickou loď a podaří se jim zničit její můstek, protože štíty byly již slabé. Sheppardovi se nakonec podaří vyslat na křižník několik antických střel, které ho bez problémů zničí, ale před tím se několik Wraithů dostane v šipkách na palubu antické lodi (SGA 4x05 – Cestovatelé).

Když vyrazí společná flotila Wraithů, Cestovatelů a Tau'riů na Asuras, aby se nadobro vypořádali s Replikátory, Wraithové mají ještě k tomu své vlastní plány. Chtějí ukořistit nějaké ZPM pro jejich klonovací zařízení. Když už jsou všechny nanity přitahovány na planetu, wraithské úly vypustí několik šipek, aby ZPM získali (SGA 4x11 – Všechny mé hříchy budou vzpomenuty).

Šipka unáší TeyluKdyž má Teyla zvláštní vize, ve kterých ji otec jejího dítěte, Kanaan, žádá o pomoc, dostane povolení od Carterové, aby šla na planetu M2S-181, kde si myslí, že najde vodítko pro nalezení jejích ztracených druhů, Athosianů. Na planetu jde s ní tým majora Lorna. Pátrání je zavede k jednomu obchodníkovi, který má šperky Athosianů a prozradí jí, kde je vzal. Když se vrací k bráně, aby o tom informovali Atlantis, objeví se náhle jedna šipka a Teyla je unesena. Ocitá se na Michaelově křižníku a tam se dozví celou pravdu o Athosianech a jaké má s ní plány (SGA 4x18 – Příbuzní)

Expedice Atlantis zachraňuje na jedné planetě, kde měl Michael základnu, přeživší. Michael se to ovšem dozví a zamíří tam ve svém křižníku. Po příletu k planetě vyšle vlnu šipek, ale chce chytit všechny živé, takže neútočí. Expedice se musí stáhnout do Jumperu a Ronona se Sheppardem tam musí prozatím nechat. Kapitán Vegasová při tom jednu šipku vážně poškodí palnou zbraní. Aktivuje se brána a jsou v pasti, takže letí na orbitu, kde počkají na Daedala. Později, když je Daedalus vážně poškozen z důvodu stáhnutí štítů a záchrany obou přeživších, vyšlou na Michaelův křižník F-302, aby mu zneškodnily zbraně. Proti nim Michael vyšle vlnu šipek a dojde k souboji. Zbraně křižníku vyřadí, šipky zničí a Jumper se dostane do hangáru šipek (SGA 5x01 – Záchranná operace).

Poté, co se Todd s Teylou, chirurgicky upravenou na královnu, dostanou na hlavní úl wraithské aliance, aby projednali spojenectví a získali tak nejvyšší královnu aliance na svou stranu ohledně retroviru, úl skočí do hyperprostoru. Todd měl ale své plány a královnu zabije. Její místo přebere Teyla a když dorazí k jedné planetě, kde je cizí úl, Teyla vydá bezdůvodně rozkaz, aby ho napadli. Dojde k velké bitvě a vypustí na něj i vlnu šipek. Bita neprobíhá moc dobře, protože většina šipek byla zničena a vyřadili jim hlavní zbraně. Na pomoc ale přiletí Sheppard a nakonec se jim úl podaří zničit (SGA 5x08 – Královna).

Šipka pronásleduje bránou KirykaKellerová je na jedné planetě unesena štvancem, Kirykem, kterého loví Wraithové, protože před nimi zachránil jednu dívku a jen ona jí může pomoci. Rodney s Rononem se ji snaží najít a uvědomují si hrobu, že jsou zde i Wraithové. Nakonec se jim to podaří, a když se přesunou k bráně, hlídá ji několik Wraithů. Rodney opraví Kirykovi jeho teleportační zařízení. Pomocí něj zaměstná Wraithy, zadá adresu a uteče pryč. Wraithové ho pronásledují a ještě za ním pošlou dvě šipky (SGA 5x09 – Stopař).

Na jedné planetě se schovávají Belariané, protože přežili hoffanský mor a jsou teď hrozbou pro Wraithy. Jejich svět byl zničen a chtějí je vyhubit. Přichází tam 9 Wraithů a chtějí je, jinak všechny vesničany pobijí. Carson s McKayem jsou zrazeni vesničany a zajati. Jsou přeneseni na úl a Carson má pokračovat v jejich výzkumu hoffanského séra. Ten to ovšem později odmítne, a když se na něm velitel začne krmit, zabije ho, protože má hoffanské sérum v těle. Podaří se jim utéct a chtějí zmizet v šipce, ale oba se do ní nevejdou. Na planetě zatím AR-1 evakuuje Belariany a úl proti nim vyšle šipky, které se je snaží sebrat. Když to vypadá, že jedna se zmocní Teyly, tak místo hoho se zhmotní Rodney s Carsonem, protože přeprogramují zařízení a utečou bránou (SGA 5x12 – Uprchlíci).

Šipky v boji proti F-302Když ZPM poháněný úl dorazí k Zemi, zdržuje se ještě poblíž Měsíce, aby zjistily možné hrozby. To dává Zemi trochu času, ale ne moc velké naděje, když si se ZPM úlem neporadily tři jejich lodě tak výborně vyzbrojeny Asgardy. ZPM úl vyslal k Zemi šipky, aby zničily ovládací křeslo v Oblasti 51. Země proti nim vyšle F-302, ale bitva nevypadá dobře, protože jich je moc a většinu F-302 zničí, dokonce poškodí i F-302 plukovníka Shepparda s jadernou hlavicí. Šipkám se pak pomocí sebevražedné mise podaří zničit místo s ovládacím křeslem, když do něj narazí (SGA 5x20 – Nepřítel před branami).

Alternativní časová linie

Weirová se časovým Jumperem dostane 10 000 let zpátky do minulosti, kde zrovna Wraithové obléhají Lanteu a chtějí zničit Antiky. Dostane se přímo do víru bitvy, kde je napadnou wraithské šipky. Sheppardovi se nějak podaří aktivovat zbraně a jednu šipku pomocí antické střely dokonce zničí. Další ale na ně zaútočí a pravděpodobně sestřelí. Pak se už jen Weirová probere v Atlantis. Na Lanteu v té době utočily všechny lodě Wraithů, úly, křižníky i šipky a právě ony pravděpodobně stojí i za zničením antické transportní lodě s 300 pasažéry na palubě (SGA 1x15 – Dříve než usnu).

Alternativní realita

V alternativní realitě se nějak jeden wraithský úl dostane až k Zemi a ten vyšle šipky. Ty přivítají F-302 vyslané ze Země a dojde k bitvě. Vraithové jsou ovšem poraženi, ale jednomu se v poškozené šipce podaří dostat na Zemi, kde se pak ukrýval a snažil se postavit subprostorový vysílač, aby mohl ostatním Wraithům sdělit souřadnice Země (SGA 5x19 – Vegas).

 

Rozcestník wraithských vesmírných lodí a plavidel


Autor: Scimani © 2011 sg-portal.eu, e-mail: scimani@sg-portal.eu