Jak se věci mají s ukončením SG
Poslední dobou tady každý nadává na Syfy a MGM, že zabili fenomén Stargate. Naše redakce na to musí reagovat, protože si rozhodně nemyslíme, že za to oba mohou, spíše naopak. Oběma se SG moc líbí a chtěli by ho udržet, ale momentálně vznikly takové situace a okolnosti a to množné číslo zdůrazňuji, protože k tomu došlo sloučením více okolností, že ho prostě udržet nešlo. Rádi bychom to tedy uvedli na pravou míru, jak se věci kolem ukončení SG skutečně mají, protože spousta z vás si to asi neuvědomuje. Doporučuji článek rozhodně přečíst před tím, než budete někoho obviňovat, když za to nemůže.
Tímto děkujeme našemu překladateli Ex-SOLDIEROVI, který je autorem tohoto článku a rozhodně ví, o čem mluví, protože se filmovému a televiznímu průmyslu také aktivně věnuje a je to jeho záliba. Celá naše redakce s ním souhlasí. Celý článek v pokračování.
Neexistuje jednoznačné vysvětlení, proč Hvězdná brána skončila, pouze jen dokonalý shluk více příčin, které efektivně zabili tuto značku. Vrátíme-li se o pár let, tak jedna z největších příčin byla krize. Jednou z obětí úpadku byl trh direct-to-dvd, což jak víme, bylo médium pro SG-1 filmy. Ty stihly vydat včas (Continuum vyšlo v létě 2008, právě potom to šlo všechno dolů z kopce). Tento důvod se váže s dalším důvodem, proč SG skončilo - finanční důvody MGM. Bondovka Quantum of Solace zajistila MGM dost peněz na to, aby během počátku úpadku fungovat, ale všechno vyústilo s rokem 2010, když začala být na pochybách budoucnost SGU. Vystoupení z konkurzu jim dalo 500 milionů, aby mohli financovat své projekty. Většina těchto peněz jde do nového Bonda, protože je jasné, že Bond vydělává víc peněz, než Hvězdná brána. MGM dává všechny peníze do celovečerních filmů, protože trh direct-to-dvd prakticky neexistuje a fanouškovská podpora ceny za natáčení nezaplatí. To je důvod, proč nejsou další filmy s SG-1 nebo Atlantis, MGM se bojí, že můžou ztratit hromadu prachů, kterých nemají zrovna přehršel.
Za druhé, je očividné, co se děje s kanálem Syfy a jejich programovou strategií, které nejen poškodila Stargate Universe, ale i zabila Capricu. Vedení již v minulosti přehazovalo programy, jen aby vydělalo více peněz. Co se týče Eriky Kennair, víceprezidentky původních programů, ona JE veliká fanynka značky Hvězdné brány, obzvláště SGU, alespoň tohle jsem se dočetl v Mallozziho blogu. Díky Syfy vím, že nejen stála za tím, aby se na Syfy vysílalo WWE, ale také na to plně dohlížela, což znamená, že určila vysílací sloty. Jak všichni víme, SGU bylo přehozeno, aby uvolnilo pozici WWE, proč se místo brány tehdy nepřesunulo Sanctuary, netuším. SGU ve svém novém čase (úterý večer) stálo proti velkým soupeřům jiných kanálů, jako třeba NCIS: LA a Dancing with Stars. Fakt je takový, že NCIS a zbytek programů byly oblíbené, a jsem si jistý, že fandové si raději pustili NCIS: LA a bránu si nahráli. Změna časového slotu SGU a nyní i Sanctuary byla přímým výsledkem touhy Syfy změnit svůj formát. Fanoušci obviňují obě strany za to, že zničili značku, ale ve skutečnosti jeden fanoušek udělal něco, aby poškodil seriál SGU a značku Hvězdná brána a jméno toho fanouška je Erika Kennair. Přestaňte obviňovat MGM a Syfy jako celky, obviňte konkrétního fanouška, který poškodil SGU a značku SG.
Další problém, který se váže s přesunem slotu SGU je tzv. Nielsenův mediální výzkumný systém (na způsob peoplemeterů). V současné době je toto měření velice zaostalé, avšak každý kanál ho stále používá k měření sledovanosti. V Americe je na 25000 rodin s tímto Nielsonovým systémem a informace od těchto 25000 rodin doplňují matematickou rovnici, ve které jsou dále zahrnuty veškeré domácnosti s televizí v Americe; odtud se berou čísla. V tomto velkém plánu je jedno, jestli máte zapojený tento přístroj na sledovanost; nemůžete se bavit o sledovanosti, když Nielsenova společnost rozhoduje, zdali jste se na pořad dívali nebo ne. DVR, iTunes a Hulu se nepočítají, protože v těchto médiích nesledujete reklamy. Reklama je živná půda televize, a sice když jediné, co sledovanost měří, je Nielsenové zařízení, počítá se jedině živé vysílaní, kdy se pravděpodobně díváme na reklamy. V tomto složitém systému se tedy rozhoduje podle menšiny Američanů, a jestli máte mozek, tak víte, že menšina nemůže ve skutečnosti mluvit za většinu amerických televizních domácností; sto lidí, sto chutí.
Nepíšu to jen čistě proto, že bráním SGU, píšu to pro celou značku Hvězdná brána, kterou v této době vlastně je SGU, když se žádný jiný seriál o bráně nevysílá. Navzdory tomu věřím, že SGU má (mělo) problémy, ale ne v měřítku, které SGU hateři rádi tvrdili. Jak bylo řečeno v 200. epizodě SG-1: "Sci-fi je existenční metafora, která nám dovoluje vyprávět příběhy o stavu lidí. Isaac Asimov jednou řekl "Jednotlivé sci-fi příběhy mohou vypadat neustále triviální zaslepeným kritikům a filozofům dneška, ale jádro sci-fi, jeho podstata, se stalo velmi důležitým pro naši spásu, máme-li být vůbec spaseni."" Seriál o lidech uvězněných na lodi na druhé straně vesmíru, s posádkou, která bojuje s osobními a společenskými problémy, je sci-fi. Není to 'anti-brána', není to vykrádačka BSG jen proto, že má třesoucí se kameru a je to 'drama o lidech', tohle srovnávání, které rádi používají SGU hateři je obyčejná utopie bez pevných faktů nebo skutečných faktů, které by to kryly. Universe však nebylo bez chyb, věřím, že zašli daleko, co se týče kauzy kolem Chloe a její přeměny, dále aféry T.J. a Younga, to zašli až příliš daleko, příliš velké drama, ale chápu to, protože to museli udělat, aby nějak zakryli těhotenství Alainy Huffman. Existovaly jiné cesty, jak toto drama a vývoj postav prozkoumat, ale producenti se to rozhodli vyřešit tak, jak jsme to viděli. Ano, mohli herečku vyhodit a postavu zabít. Tady udělali producenti se seriálem díru vedle.
Mnoho fanoušků obviňuje tvůrce za to, že SGU je slepá ulice; co se týče celé značky, za změnu formátu, na kterou byli zvyklí. SGU hateři rádi tvrdí, že Atlantis byla lepší, ale popravdě řečeno, poslední sezóna byla hrozná. Klasická forma pevného týmu, který vyráží na mimozemské mise, už byla po 12 letech skoro vyčerpaná. Atlantida se rychle stávala něco jako SGC, a ne úžasné město Antiků. Bylo zničeno, pak zase zázračně vybudováno, detektory známek života byly nahrazeny komerčními kapesními PC a tablety. Scénáristé započali velké příběhové linie, ale jiné zakončili, možná proto, že tušili, že Atlantis bude možná zrušena. Vegas byl příšerně propojen s Enemy at the Gate, protože paralelní vesmír nebyl nijak plně rozvinut nebo vysvětlen. Enemy at the Gate bylo uspěcháno a upraveno od skutečného finále sezóny a bylo plné deus ex machina. Než SGU hateři mezi vámi začnou hučet, jak byla Atlantida boží, proč raději nevysvětlíte fiasko s pohonem červí díry? SGU není příklad toho, kdy se tvůrci na fanoušky vybodnou, změnit značku v kreslený seriál pro kanál na animáče, to je případ, kdy se tvůrci na fandy vybodnou.
Myslím si, že vinni z toho, že Hvězdná brána je mrtvá, jsou tvůrci? S Atlantidou a SGU udělali chyby, ale můžeme je vinit z toho, že chtěli vyzkoušet něco nového, když se 'starý systém' stával opotřebovaným? Myslím si, že vinni jsou fanoušci? Mimo přímé akce Eriky Kennair věřím, že někteří fanoušci jsou vinni jen kvůli jejich hlasité nenávisti. Není nic, co bychom mohli my, fanoušci, udělat, abychom bránu nenáviděli nebo zachránili. Myslím si, že my fanoušci ubližujeme jen sami sobě a raníme pocity štábu a herců prostřednictvím hlasitého naříkaní na diskusních fórech SGU. Věřím, že mnoho fandů si myslelo, že díky nenávistí vůči SGU by se Atlantida kouzelně vrátila, což, jak víme, se samozřejmě nestalo. Neuvědomili si to, co já a jistě ostatní věděli, a to, že značka je mrtvá. Potřebovali jsme, aby SGU uspělo, potřebovali jsme, aby se to lidem líbilo, aby byla nějaká naděje, že se dočkáme filmů Atlantis a SG-1. SGU hateři nezrušili seriál a nezabili značku, ale ani ji nepomohli tím, že si nechali svůj úsudek zastřít nenávistí a když jim došlo, jak se věcí mají, bylo pozdě.
A nyní jsme uvázli v nejisté budoucnosti, nevíme, co se stane s naší milovanou bránou, a já nevím, jak vy, ale já nevidím opravdové pokračování v jiných médiích. Knihy jsou mnohdy nepovažovány jako součást kánonu vytvořeného seriály, fanouškovská fikce není spolehlivá a 90% fanouškovské tvorby v televizi jakbysmet. Věřil jsem, že se za pár let brána vrátí ve stylu Star Treku. Ještě nedávno jsem v to doufal, ale už ne. Brána prostě není tak silná značka. Star Trek má tu výhodu, že je to sci-fi v budoucnosti, ne jako brána o současnosti, o současné Zemi, které hrozí mimozemšťané. Doufám, že se mýlím, ale ta pauza, která nastane, bráně ublíží tak, až upadne v zapomnění, ale to už jsem snad velký pesimista. Jak pravil Brad Wright, brána se vrátí, někdy. Tak snad na pozdní shledanou.
Zdroj | Zobrazeno: 12817× | 30.04.2011 16:40
Scimani | General | Seriály | Komentáře (39)
Pravidla pro komentáře:
- Věříme, že budete dodržovat základy slušného chování.
- Netolerujeme rasismus, vulgaritu a urážky.
- Používejte háčky, čárky a interpunkci: pište česky nebo slovensky.
- Spoilery můžete psát až po vydání titulků k dané epizodě.
- Odkazy ke stažení epizod vám dáváme k dispozici, jiné zdroje sem neuvádějte.
- Reklama v jakékoliv formě včetně odkazů je zakázána.
- Držte se tématu novinky.
- Vyhrazujeme si právo příspěvky nedodržující výše uvedená pravidla upravovat, případně mazat.
A jaký je váš názor na SG Origins