6 důvodů, proč bylo SGU zrušeno podle GateWorldu

pročPo zrušení SGU si jistě každý z vás položil otázku "Proč to sakra zrušili?". Většina z vás si odpověděla, že za to mohla nízká sledovanost, ale je tomu opravdu tak? Na Gateworldu se objevil zajímavý článek, který uvádí  6 hlavních důvodů, proč bylo SGU zrušeno. Upozorňujeme, že se jedná o názor zakladatele Gateworldu, se kterým se trochu ztotožňujeme, ale ne se vším a proto jsme ho přeložili a na konec dopsali ještě i náš vlastní názor a graf živé sledovanosti SGU, kde je krásně vidět pokles sledovanosti. V žádném případě se nejedná o oficiální důvody, ale jsou vesměs pravdivé. Vše najdete v pokračování článku.

1) Roční koloběh plánování

Stejně jako na mnoho dalších kabelových televizích, je celková programová strategie Syfy vytvořit maximální pokrytí celého roku. Ale na rozdíl od velkých televizí, Syfy nemá dostatečně velký rozpočet pro originální pokrytí tří hlavních nočních vysílacích časů 12 měsíců v roce. A tak dělají strategická rozhodnutí – v kterých měsících v roce, v kterém týdnu a v kterém hlavním vysílacím čase (20:00-23:00), aby byl program originální.

Louis Ferreira jako plukovník Young v epizodě Air

Když se poprvé SG-1 připojila k Syfy v roce 2002, moc se toho nedělo kromě pátečních večerů. Seriály jako SG-1 a Farscape se vysílaly o „Sci-fi pátku“ několik měsíců v roce a pak byly reprízy.  Několik let zpět (když se televize ještě jmenovala Sci-fi), rozhodla se televize zavázat se k celoročnímu vysílání. Myšlenkou bylo, že by bylo lepší, kdyby se těch pár show rozčlenilo, takže by se vysílalo něco nového každý měsíc v roce.

To byl konec klasického bloku pátečního sci-fi, který tolik fanoušků znalo a milovalo (v letech 2005-2006 to byla SG-1, SGA, BSG). Televize přidala také více originálních seriálů (včetně spousty reálného vysílání) a rozvětvovala se do různých nocí v týdnu, kde nikdy předtím nevysílala originální seriály. Od té doby se nové seriály Syfy vysílaly jen s jedním společníkem, nebo úplně sami (po boku repríz starších seriálů, jako v časti vysílání SGU).

Jak na toto SGU doplatilo? Stargate měla vždy největší hodnocení, když se vysílala v létě a měla přestávku, když velké televize vysílali jejich podzimní seriály, a pak se vrátila v zimě. Od 4. série SGA Syfy vysílá Stargate proti hlavním televizním pořadům (podzimní a jarní série) oproti staré strategii, která je proti tomuto postupu. Výsledkem je větší soutěživost a menší počet nových seriálů, posilující hlavní vysílací blok jedné noci. Syfy nemá dostatek seriálů na pokrytí tří hodin každou noc, ale raději než aby spárovala svoje seriály a udělala sci-fi večer, na který se prostě musíte dívat, tak je rozprostře.

2) Přesun na úterý

Samozřejmě ani velké televize po letech nezůstaly stejné. Vysílání nových epizod v letních měsících nefungovalo tak dobře, když televize jako ABC, CBS, NBC a FOX začaly vysílat nové reality show a dokonce občas drama v průběhu léta. Ale v létě Syfy pokračovalo ve velkém podnikání, kdy Eureka a poté i Warehouse 13 začaly mít velkou sledovanost, dokonce i v úterý v noci.

Dávalo to smysl, že televize se bude snažit udržet tyto úterní diváky v podzimních měsících, i když je větší konkurence. Tento podzim měli konečně silný seriál, aby tomu dali zelenou a měli také důvod, proč museli zkusit rozšíření i do jiných večerů v týdnu (více do toho dalšího). Stargate byla pro druhou sérii přesunuta na úterní večer, kde se vysílala v 21:00 po boku velikánů jako „Dancing With the Stars“ a „NCIS: Los Angeles“ (které měli sledovanost kolem 16 miliónů diváků). Syfy se opět snažila rozšířit své sféry vlivu, nikdy předtím nevysílala originální pořady v úterý v noci během podzimu.

Netřeba dodávat, že tento experiment žalostně selhal. Oba její podzimní seriály vysílané v úterý, oba jako pokračování populárních, klasických sci-fi sérií, byly zrušeny během 10 nebo méně epizod.

3) Profesionální Wrestling

Young s Rushem v epizodě JusticeAle proč Syfy přesunula Stargate z tradiční doby pátečního večera? Z jednoho úhlu pohledu – neměli na vybranou. V roce 2010 získala televize práva na vysílání „WWE SmackDown“, na který byli fanoušci zvyklí koukat právě v pátek večer. I přes tolik odporu, kolik mají nefanoušci wrestlingu k WWE show, dostává wrestling obrovská hodnocení v klíčových statistikách, které inzerenti milují (dvakrát více než jakýkoli ze scénářů Syfy). Takže „SmackDown“ je skvělý pro rozpočet Syfy. Nicméně manažeři musí zvýšit svou kreativitu, aby zdůvodnili, že tato show má místo na jejich televizi. (Jedním z kroků bylo i přejmenování z Sci-fi na Syfy, protože televize mění postupně sci-fi, fantasy a hororový žánr na obecnější typ okolo koncepce „představivosti“).

Nechtěli otřást se sledovaností SmackDown, a tak Syfy zřídila v pátek v noci dvou hodinový blok – přitom na tu noc nechala prostor pouze pro jeden seriál v hlavním vysílacím čase (a to je noc, která byla tradičně tou nocí v týdnu, kdy byli diváci nejvíce nakloněni sci-fi, viz také FOX).

Původně vedení Syfy chtělo SGU přesunout společně se Sanctuary, ale před premiérou se vedení rozhodlo jinak a spárovalo SGU a Capricu a Sanctuary nechali v pátek po skončení wrestlingu. (Potřebovali rychlé rozhodnutí o tom, zda dát Caprice další rok, tak ji v programu od ledna poškodili). Bylo to skvělé pro Sanctuary, které má téměř jistou 4. sérii. Navzdory skutečnosti, že 50% diváků wrestlingu poté u televize nezůstane, stále to stačí, aby bylo Sanctuary jedním z nejvíce sledovaných originálních dramat tento podzim.

Mohlo by to dopadnout jinak, kdyby Syfy nechala Stargate v pátek a přestěhovala místo toho Sanctuary? To se již nikdy nedozvíme, protože televize není o tom, aby zametla s dobrými věcmi a změnila pořadí v pátečním programu. Sanctuary má v této sérii 20 epizod, což znamená, že dokud Syfy bude obsazovat první dvě hodiny pátečního večera wrestlingem, Stargate nemá kam jít.

4) Nahrávání a online sledování

Je to stále více jasnější, v posledních pěti letech se fanoušci přestávají dívat na televizi. Co to znamená pro svět? Sci-fi fanoušci jsou většinou mladší a technicky zdatnější a rychleji se přizpůsobují novým technologiím. Prvně tu máme DVR a přestali jsme sledovat naše oblíbené seriály živě. Byli jsme první uživatelé Hulu a iTunes a sci-fi fanoušci stahovali nelegálně nové epizody z torrentů, dříve než většina lidí věděla, že něco takového vůbec existuje.

Ohromující nová vyhlídka z Destiny v epizodě LightNielsen Media Research a televize se snaží držet krok s dobou, vylepšují systém, který zaznamenává sledovanost, aby obsahoval i nahrávání, DVR zaznamenávají do oddělených tabulek sledovanosti. Do "Live + Same Day" se počítají ti, kdo nahrávají seriál a sledovali ho v rozmezí od 22:00 do 3:00 tu noc. Do C3 se počítají ti, kdo se dívali a nahrávali reklamy tři dny od vysílání premiéry. A do Live +7 se počítají ti, kteří se dívali a nahrávali epizodu, kdykoliv následující týden od vysílání premiéry (pro tato čísla je typický 40-50% nárůst během pátečního večera).

Ale ti v Nielsenově skupině, kteří se dívají s časovým odstupem, nebo se dívají online (legálně, nebo nelegálně) v současné době nejsou počítáni. A to nemluvě o miliónech diváků v jiných zemích, kteří sledují seriál na svých vlastních televizních stanicích, nebo online.

Je to spravedlivé, když Syfy zrušila seriál, když vědí, že nemohou počítat všechny své pravé diváky? Jistě je. Rozpočet Syfy se určuje podle toho, kolik si můžou účtovat za 30 vteřin vysílacího času SGU. Takto můžou vydělat více peněz, než kolik stojí seriál. MGM vlastní Stargate a licencuje ji Syfy – takže Syfy nemá zisky z iTunes, Amazonu nebo Hulu, nebo z mezinárodní distribuce DVD. Stejně jako my mluvíme o číslech na tomto webu, všichni si musíme uvědomit, že pokračování nezáleží na sledovanosti, ale na tom, kolik peněz může seriál televizi vydělat. To znamená, že je to založeno na sledovanost Syfy kanálu a také je to silně nakloněné k těm divákům, kteří by s největší pravděpodobností nepřetáčeli reklamy (živá čísla a tří denní čísla).

Jednoduše řečeno: DVR nahrávání a online sledování jsou v rozporu se současným systémem podporovaným televizí. Nové technologie jsou skvělé pro uvedení diváka do seriálu, ale ziskovost vysílání je stále vázána na televizi (sledování reklam).

5) Pauza v půlce série

Chloe uvězněná mimozemšťany v epizodě Space po půlce sezónyKdyž je váš seriál velmi epizodický (má děj oddělený pro každou epizodu), nezáleží moc na tom, kdy je vysílán a jak velká je mezi nimi pauza. Jakýkoliv příběh, který volně spojuje epizody dohromady, není těžké dohnat. (např: Goa'uldi jsou nepřátelé, snaží se získat moc nad Galaxií… ale ne každý týden). Ale když je váš seriál závislý na příběhu, na sledování intrik a mnoho dalšího mezi postavami, to má za následek povinnost sledovat seriál každý týden. Velká pauza mezi polovinami série může být katastrofální pro udržení mytologického stvoření, které stanovuje křivky sledovanosti a způsobuje konec seriálu = příležitostný divák.

Pauza SGU mezi polovinami série je čtyř měsíční – o kousek delší, než 3 měsíční pauza mezi sériemi. Ty dvě přestávky byly katastrofální. Zdá se, že mnoho náhodných diváků s ohledem na 10 epizod nového seriálu, se již za ty čtyři měsíce nevrátili k epizodě „Space“, která byla snad jedna z nejlepších. Ještě více diváků bylo ztraceno, když byla pauza mezi sériemi a změnil se den vysílání.

Televize ABC se naučila poměrně brzy, že nemůže rozdělit mythologický seriál s rozvleklým příběhem jako byl LOST. Po takové sérii fanoušci prostě mají větší poptávku (a SGU je také takový seriál). ABC zjistilo, že musí odložit podzimní premiéru a vysílat celý seriál najednou. FOX udělal totéž s 24. To také znamená, že televize a studio mají pouze jeden velký projekt na starosti. SGU, dle mého názoru rozhodně ublížilo, že totéž s ním Syfy neudělala.

6) Prostě nebyli diváci

Do této doby jsme mluvili o „polehčujících okolnostech“. Pomáhají vytvářet lepší a realičtější obraz problematické stránky seriálu, jako je SGU.  Ale nakonec i přes vysílací strategii televize a podpoře (či nepodpoře) při uvedení seriálu. Každý seriál musí žít, nebo skončit podle toho, kolik diváků ho sleduje. V tomto roce existuje spousta úspěšných příběhů na kabelové televizi. Většina světa zatím nesleduje seriály online, a tak jestliže se o seriálu dobře povídá a nutí jeho publikum ke sledování týden co týden, přežije.

Rush ve skafandru v epizodě The Greater GoodLidé by mohli ztratit přehled o jejich seriálech, které sledovali, zvláště, když je televize přesune na jiný den a má 4 měsíční přestávku v polovině série. Všeobecně však platí: najdou si svůj seriál, když ho milují. Na SGU reagovalo hodně diváků, kteří neměli předtím zájem o žádný SG seriál, ale nestala se megahitem. Svalte vinu na tvorbu televizního programu, na negativní postoj fanoušků předchozích sérií, nebo na selhání systému sledovanosti, abyste si zachovali způsob, jak se lidé v současnosti koukají na televizi... Ale toto jsou věci, které mohou být překonány, když je seriál tak dobrý, že vyžaduje, aby si lidé na něj našli čas a pověděli o něm jejich přátelům.

SGU měla 30 epizod, kterými mohla dokázat sebe sama příležitostním divákům a vybudovat stálou a pevnou základnu diváků, což se bohužel nestalo. Čísla po pilotu vždy spadnou, ale u SGU čísla klesala od začátku až do konce. I když se tomuto seriálu házely klacky pod nohy pomocí vysílacích strategií Syfy, jako každý seriál musel žít, nebo zemřít, díky tomu jak dobře udělal s příležitostných diváků ty pravé fanoušky.

Pro představu graf živé sledovanosti třiceti doposud vysílaných epizod

Graf celkové sledovanosti

A na závěr názor naší redakce

SGU byla jiná a možná proto se v Americe nelíbila. Byla plná emocí, měla úžasnou zápletku a hlavně byla pojatá naprosto jiným stylem než SG-1 a SGA před ní. Nesouhlasíme s jejím zrušením, nesouhlasíme ani s tím, že to bylo to nejhorší ze Stargate. Ne každý seriál musí být o tunách vystřelených kulek, litrech krve, hromadě vybuchlých aut či ohromujících hvězdných bitev (i když těch jsme se v SGU opravdu dočkali). SGU měla příběh, měla duši, měla podstatu. A taky měla hromadu fanoušků. Bohužel ale kvůli chybám Syfy se snížila sledovanost až na neúnosnou mez. Paradox je, že přesun na úterý měl snížit nahrávání na DVD a zvýšit živou sledovanost, ale došlo přesně k opačnému efektu. Čísla nahrávání DVD se zvětšila, SGU tedy rozhodně fanoušky měla, ale již neměla šanci uspět v tak velké konkurenci. Zrušené SGU bereme jako chybu Syfy, u které plán přesunu na úterý skončil katastrofou jak SGU tak i Capricy. Je ovšem také pravda, že SGU nemělo také sledovanost z toho důvodu, že americkým fanouškům SG se prostě tento seriál nelíbil, což si myslím, bylo trochu opomenuto v článku. Pročítal jsem různá fóra a komentáře ke článkům o SGU a naprosto jasně to z nich vyplynulo. Americká mentalita pro sci-fi je podle našeho názoru prostě jiná, než v jiných zemích.

A tak končí SGU, nejlepší ze série show s tematikou Hvězdné brány (pro nás, za opravdu úžasnou reálnost sci-fi). Ani nedostala šanci se prosadit a pořádně rozvinout a byla zrušena již po 2 sezónách. Budeme na ni vzpomínat a doufat, že se najde někdo, kdo ji oživí, protože hned po tom, co se na internetu objevila informace o zrušení této show, zvedla se obrovská vlna nevole. Tak bojujme dál za každého herce, všechny lidi ze štábu a ostatní, kteří stáli za tímto vynikajícím projektem, protože oni si to bezesporu zaslouží…

Zdroj | Zobrazeno: 10222× | 19.12.2010 21:37

Buchy | Stargate Universe | Seriály | Komentáře (23)

Pravidla pro komentáře:

  • Věříme, že budete dodržovat základy slušného chování.
  • Netolerujeme rasismus, vulgaritu a urážky.
  • Používejte háčky, čárky a interpunkci: pište česky nebo slovensky.
  • Spoilery můžete psát až po vydání titulků k dané epizodě.
  • Odkazy ke stažení epizod vám dáváme k dispozici, jiné zdroje sem neuvádějte.
  • Reklama v jakékoliv formě včetně odkazů je zakázána.
  • Držte se tématu novinky.
  • Vyhrazujeme si právo příspěvky nedodržující výše uvedená pravidla upravovat, případně mazat.


[23] antalos e-mail 17.02.2013 17:34
SGU má dobrý děj, skvělé mimozemšťany že už kromě Novanu nevypadají jak lidi a taky to není že se potkají s mimozemšťany a už se hned domluví a mimozemšťané vědí co je to televize atd. také je tam dost zvířat ale jinak nic moc dějově to moc nezapadá je to prostě useklé vlastní příběh a měli by se spíš věnovat dokončení SGA to zůstalo rozdělané: toť je můj názor

[22] HankLandry 23.12.2010 02:47
Konig: Oni Syfy povolili 6sérii SGA ale sami tvůrci SGA to zatrhly a daly prostor SGU.

[21] Fyzzi e-mail 22.12.2010 22:34
To simon -> co tím básník myslel? :-) nějak mi nedochází, co je na 1:44 zvláštního... :-)

[20] simon 22.12.2010 15:42
vsimli ste si nekdo toho ze jedna stech malejch mrch co malem znici destiny v dile 2x10 je v traileru presne ve 1:44???:-D

[19] Xyz 21.12.2010 23:14
Jak si vůbec někdo může dovolit zavraždit seriál na kterém jsem od malička vyrůstal?! Obzvláště, když SGU bylo to nejlepší co SG kdy potkalo!!!??? Č***ci jedni američtí hnusní škaredí...nemám je rád ještě víc než předtím!

[18] Novotass e-mail www 21.12.2010 22:22
Ahoj, je sice pravda, že SGU byla trochu jiná, ale nikdo nemůže říct, že to nebyla StarGate. Stále to (alespoň pro mě) mělo kouzlo a zanechalo to ve mě stejný zážitek jako SG-1 i SGA. Jsem fanouškem všech StarGate a je škoda, že to SyFy takhle "zabila." Nicméně stále doufám... ;-)

[17] Mackie 21.12.2010 18:34
Ahoj, je vážně velká škoda, že SGU končí. I já se přkláním k názoru, že SGA bylo mnohdy řekněme zajímavější, ale SGU je vážně pojato úplně jinak a některé díly byly myslím dost dobré. Pro mne odkojence StarTreku apod .:-) scifi seriálů je prostě celý koncept SG skvělý. Jen věřím, že si to SyFy nakonec rozmyslí a půjdou dál, ať už s SGU či SGA.Pěkný večer.:-):-):-):-)

[16] Freizy 21.12.2010 17:51
Rypicong: nebudu ti to ani komentovat :-O

[15] Rypicong 21.12.2010 16:23
podle mě hlavní důvod je ten, že SGA bylo až moc kvalitní, plné akce a humoru. SGU mi oproti SGA přijde jak seriál Ulice...

[14] Konig 21.12.2010 14:41
Prvně bych chtěl říct, že ačkoliv s některýmy faktory článku nesouhlasím (např. že je to nejlepší seriál z SG) musím konstatovat, že i SGU mělo své kouzlo. Bohužel to SyFy opravdu zadupalo, a jak se většina shodneme- je to jen jejich vina. Nicméně, buďmě realisti. SGU nikdo nekoupí, protože ostatní televize nemají zájem řešit, v čem se stala chyba. Oni to jen vidí jako nevýdělečný seriál. A petice? Nebuďte směšní. Víte kolik lidí uspořádalo hromadný blackout na podporu Flashforwardu, který sám o sobě měl hodně fanoušků? A jaký byl výsledek? Nulový. Proto musím konstatovat, že SyFy zabilo legendu. Jak potřebovali uspěchat konec SG-1, kdy měla být ještě jedenáctá řada, tak samo uspěchali konec Atlantisu, kdy měla být šestá řada. A teď zabili pro změnu celé SG, protože tohle již nikdy nevstane, leda by to někdo koupil... Je mi hrozně, že zrovna tohle musím napsat když se to jedná o SG, část mého života, ale ... shit happens.

[13] Petr22 21.12.2010 10:43
SG je uz pryc, jiny styl, malo vtipu, akce a hodne ukecane, to dnesni divak nechce. Osobne rikam, ze ani ja jsem tomu neprisel na chut a to mam SG hodne rad. Chyby mi tam ten vtip, chapu, ze nejde aby to bylo vtipne, kdyz jsou na vesmirne lodi a leti kdo vi kam a nemuzou zpet, ale neni to proste ten serial, u ktereho se uvolnim a pobavim. A jak uz bylo receno vyse, tak Vam nesmi nic utect, jinak se ztracite, coz neni taky zrvona nejlepsi. Serial mel sve kvality, ale uz to nebylo ono. Bylo to neco uplne jineho, vazneho a moc "dospelackeho", skoda ze to melo v nazvu SG, protoze kdyby nemelo, tak by to jiste melo mnohem vetsi uspech a fanousci predchozich SG by na to mozna i koukali...Kdyz jsem se dozvedel, ze zrusili SGA, tak jsem nadaval, ale aspon se bylo na co tesit. Ted myslim film, ale ten uz stejne nikdy nebude a nicporadneho ze znacky SG taky neprijde. Je to skoda, ale je to tak...

[12] Mrgrabber e-mail www 21.12.2010 01:52
možno by pomohlo keby sa urobila celosvetova zbierka na zachranu ja by som určite peniaze poslal a myslím že určite vela dalších fanúšikov tieš len či by to malo úspech je otázne každopádne vinikajúci seriál a je od nich smutné že verným fanúšikom zostalo a ešte zostane vela nezodpovedaných otázok kedže sa príbeh podla mna len začal otvárať a ako som čítal aj by im to podla mňa pekne vyšlo na tých slubovaných 5 serii,každopádne môžeme len v kutiku brány dúfať že sa to nejakým zázračným spôsobom nejak obnoví a neukončí sa príbeh takýmto otrasným spôsobom:-(

[11] ketiw2 20.12.2010 20:31
Re: Hellmark

Bohužel ale MGM ti to bloklo ... :-[

[10] Scimani e-mail www 20.12.2010 17:28
Nekoukneme, protože ho MGM zablokovalo :-)

[9] Hellmark e-mail 20.12.2010 17:19
Neodepisujte stargate, ještě je mnoho možností 1)petice se podaří a syfy bude dál vysílat
2)sky1 koupí sgu a bude to vysílat
3)axn koupí sgu a bude to vysílat

a na závěr se mrkněte na moje video který jsem spracoval, je o tom jak reaguje stargate command na rušení sgu díky syfy (aby jste se mohli podívat musíte být přihlášení a opravdu to stojí za to ) http://www.youtube.com/watch?v=E5WA6TrCqKU

[8] Sognus 20.12.2010 15:51
Co na SyFy, na jinej, lepší kanál bych to dal

[7] Fyzzi e-mail 20.12.2010 15:12
SGU je opravdu děsná škoda. Pro mě zaručeně nejlepší z SG série... Pořád si ale nechávám naději ve smyslu tom, že v mezipauze série jednoduše dělají "průzkum trhu", ve smyslu jaké by byly ohlasy, kdyby bylo SGU ukončeno. Nechci spoilerovat... jen nahlas uvažuju a vyslovuju své přání. Není to ale podle mě až tak nereálné, vzhledem k podivným okolnostem "oficiálního ukončení" (jak se o tom herci dozvěděli z Twitteru apod.)...

[6] Scimani e-mail www 19.12.2010 23:27
Jinak ať to byl kdokoliv, děkuji mu za pěkná slova na mou osobu v chatu :-) Ani jsem netušil, jací mohou fanouškové SGU být a je mi takových ubožáků opravdu velmi líto a dokonce se za ně stydím.

[5] Scimani e-mail www 19.12.2010 23:23
Petice je tady, ale jestli nejsi na Facebooku, asi ti je prd platná. http://www.petitionspot.com/petitions/savesgu

[4] Sagittarius 19.12.2010 23:08
je nejaka hromadna petice do syfy rad bych pripojil podpis :-) pomohlo to u scarface proc ne tady je spousta studii co by se mohlo postarat o sgu, tak kdyby byla nejaka officialni peticni akce tak to sem dejte :-)

[3] Speedy 19.12.2010 22:10
s tím koncem absolutně souhlasím. To, že se v létě daří Warehouse 13 a Eurece v době, kdy není prakticky žádná konkurence neznamená, že se tak bude dařit jiným seriálům za obrovské konkurence. Jakmile někdo začne argumentovat vánočními speciály, ať se pořádně podívá, že obě NCIS se reprízovali a stejně Warehouse 13 přišel o 500 000 diváků (měl sledovanost 1,9 M). Seriál zabilo i to jak byl jinej. Zarytí Stargate fanoušci, kteří považují za vrchol sci-fi žáhnru SGA nebo SG-1 asi těžko přijdou na chuť SGU, které je naprosto odlišné od předchozích sérií.

[2] bobas52 19.12.2010 22:00
i hewlet se na twitteru divil proč zrušili SGU :-((

[1] Tommy 19.12.2010 21:59
SyFy jsou nezkušení idioti. To oni zabili Stargate, ne diváci!

Přidání komentáře



Bold text Italics Underline Strikethrough Link Code    :-) ;-) 8-) :-D :-P :-O :-( :-/ ;,( ]:-D :-[

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslici devatenáct: