6 důvodů, proč bylo SGU zrušeno podle GateWorldu
Po zrušení SGU si jistě každý z vás položil otázku "Proč to sakra zrušili?". Většina z vás si odpověděla, že za to mohla nízká sledovanost, ale je tomu opravdu tak? Na Gateworldu se objevil zajímavý článek, který uvádí 6 hlavních důvodů, proč bylo SGU zrušeno. Upozorňujeme, že se jedná o názor zakladatele Gateworldu, se kterým se trochu ztotožňujeme, ale ne se vším a proto jsme ho přeložili a na konec dopsali ještě i náš vlastní názor a graf živé sledovanosti SGU, kde je krásně vidět pokles sledovanosti. V žádném případě se nejedná o oficiální důvody, ale jsou vesměs pravdivé. Vše najdete v pokračování článku.
1) Roční koloběh plánování
Stejně jako na mnoho dalších kabelových televizích, je celková programová strategie Syfy vytvořit maximální pokrytí celého roku. Ale na rozdíl od velkých televizí, Syfy nemá dostatečně velký rozpočet pro originální pokrytí tří hlavních nočních vysílacích časů 12 měsíců v roce. A tak dělají strategická rozhodnutí – v kterých měsících v roce, v kterém týdnu a v kterém hlavním vysílacím čase (20:00-23:00), aby byl program originální.
Když se poprvé SG-1 připojila k Syfy v roce 2002, moc se toho nedělo kromě pátečních večerů. Seriály jako SG-1 a Farscape se vysílaly o „Sci-fi pátku“ několik měsíců v roce a pak byly reprízy. Několik let zpět (když se televize ještě jmenovala Sci-fi), rozhodla se televize zavázat se k celoročnímu vysílání. Myšlenkou bylo, že by bylo lepší, kdyby se těch pár show rozčlenilo, takže by se vysílalo něco nového každý měsíc v roce.
To byl konec klasického bloku pátečního sci-fi, který tolik fanoušků znalo a milovalo (v letech 2005-2006 to byla SG-1, SGA, BSG). Televize přidala také více originálních seriálů (včetně spousty reálného vysílání) a rozvětvovala se do různých nocí v týdnu, kde nikdy předtím nevysílala originální seriály. Od té doby se nové seriály Syfy vysílaly jen s jedním společníkem, nebo úplně sami (po boku repríz starších seriálů, jako v časti vysílání SGU).
Jak na toto SGU doplatilo? Stargate měla vždy největší hodnocení, když se vysílala v létě a měla přestávku, když velké televize vysílali jejich podzimní seriály, a pak se vrátila v zimě. Od 4. série SGA Syfy vysílá Stargate proti hlavním televizním pořadům (podzimní a jarní série) oproti staré strategii, která je proti tomuto postupu. Výsledkem je větší soutěživost a menší počet nových seriálů, posilující hlavní vysílací blok jedné noci. Syfy nemá dostatek seriálů na pokrytí tří hodin každou noc, ale raději než aby spárovala svoje seriály a udělala sci-fi večer, na který se prostě musíte dívat, tak je rozprostře.
2) Přesun na úterý
Samozřejmě ani velké televize po letech nezůstaly stejné. Vysílání nových epizod v letních měsících nefungovalo tak dobře, když televize jako ABC, CBS, NBC a FOX začaly vysílat nové reality show a dokonce občas drama v průběhu léta. Ale v létě Syfy pokračovalo ve velkém podnikání, kdy Eureka a poté i Warehouse 13 začaly mít velkou sledovanost, dokonce i v úterý v noci.
Dávalo to smysl, že televize se bude snažit udržet tyto úterní diváky v podzimních měsících, i když je větší konkurence. Tento podzim měli konečně silný seriál, aby tomu dali zelenou a měli také důvod, proč museli zkusit rozšíření i do jiných večerů v týdnu (více do toho dalšího). Stargate byla pro druhou sérii přesunuta na úterní večer, kde se vysílala v 21:00 po boku velikánů jako „Dancing With the Stars“ a „NCIS: Los Angeles“ (které měli sledovanost kolem 16 miliónů diváků). Syfy se opět snažila rozšířit své sféry vlivu, nikdy předtím nevysílala originální pořady v úterý v noci během podzimu.
Netřeba dodávat, že tento experiment žalostně selhal. Oba její podzimní seriály vysílané v úterý, oba jako pokračování populárních, klasických sci-fi sérií, byly zrušeny během 10 nebo méně epizod.
3) Profesionální Wrestling
Ale proč Syfy přesunula Stargate z tradiční doby pátečního večera? Z jednoho úhlu pohledu – neměli na vybranou. V roce 2010 získala televize práva na vysílání „WWE SmackDown“, na který byli fanoušci zvyklí koukat právě v pátek večer. I přes tolik odporu, kolik mají nefanoušci wrestlingu k WWE show, dostává wrestling obrovská hodnocení v klíčových statistikách, které inzerenti milují (dvakrát více než jakýkoli ze scénářů Syfy). Takže „SmackDown“ je skvělý pro rozpočet Syfy. Nicméně manažeři musí zvýšit svou kreativitu, aby zdůvodnili, že tato show má místo na jejich televizi. (Jedním z kroků bylo i přejmenování z Sci-fi na Syfy, protože televize mění postupně sci-fi, fantasy a hororový žánr na obecnější typ okolo koncepce „představivosti“).
Nechtěli otřást se sledovaností SmackDown, a tak Syfy zřídila v pátek v noci dvou hodinový blok – přitom na tu noc nechala prostor pouze pro jeden seriál v hlavním vysílacím čase (a to je noc, která byla tradičně tou nocí v týdnu, kdy byli diváci nejvíce nakloněni sci-fi, viz také FOX).
Původně vedení Syfy chtělo SGU přesunout společně se Sanctuary, ale před premiérou se vedení rozhodlo jinak a spárovalo SGU a Capricu a Sanctuary nechali v pátek po skončení wrestlingu. (Potřebovali rychlé rozhodnutí o tom, zda dát Caprice další rok, tak ji v programu od ledna poškodili). Bylo to skvělé pro Sanctuary, které má téměř jistou 4. sérii. Navzdory skutečnosti, že 50% diváků wrestlingu poté u televize nezůstane, stále to stačí, aby bylo Sanctuary jedním z nejvíce sledovaných originálních dramat tento podzim.
Mohlo by to dopadnout jinak, kdyby Syfy nechala Stargate v pátek a přestěhovala místo toho Sanctuary? To se již nikdy nedozvíme, protože televize není o tom, aby zametla s dobrými věcmi a změnila pořadí v pátečním programu. Sanctuary má v této sérii 20 epizod, což znamená, že dokud Syfy bude obsazovat první dvě hodiny pátečního večera wrestlingem, Stargate nemá kam jít.
4) Nahrávání a online sledování
Je to stále více jasnější, v posledních pěti letech se fanoušci přestávají dívat na televizi. Co to znamená pro svět? Sci-fi fanoušci jsou většinou mladší a technicky zdatnější a rychleji se přizpůsobují novým technologiím. Prvně tu máme DVR a přestali jsme sledovat naše oblíbené seriály živě. Byli jsme první uživatelé Hulu a iTunes a sci-fi fanoušci stahovali nelegálně nové epizody z torrentů, dříve než většina lidí věděla, že něco takového vůbec existuje.
Nielsen Media Research a televize se snaží držet krok s dobou, vylepšují systém, který zaznamenává sledovanost, aby obsahoval i nahrávání, DVR zaznamenávají do oddělených tabulek sledovanosti. Do "Live + Same Day" se počítají ti, kdo nahrávají seriál a sledovali ho v rozmezí od 22:00 do 3:00 tu noc. Do C3 se počítají ti, kdo se dívali a nahrávali reklamy tři dny od vysílání premiéry. A do Live +7 se počítají ti, kteří se dívali a nahrávali epizodu, kdykoliv následující týden od vysílání premiéry (pro tato čísla je typický 40-50% nárůst během pátečního večera).
Ale ti v Nielsenově skupině, kteří se dívají s časovým odstupem, nebo se dívají online (legálně, nebo nelegálně) v současné době nejsou počítáni. A to nemluvě o miliónech diváků v jiných zemích, kteří sledují seriál na svých vlastních televizních stanicích, nebo online.
Je to spravedlivé, když Syfy zrušila seriál, když vědí, že nemohou počítat všechny své pravé diváky? Jistě je. Rozpočet Syfy se určuje podle toho, kolik si můžou účtovat za 30 vteřin vysílacího času SGU. Takto můžou vydělat více peněz, než kolik stojí seriál. MGM vlastní Stargate a licencuje ji Syfy – takže Syfy nemá zisky z iTunes, Amazonu nebo Hulu, nebo z mezinárodní distribuce DVD. Stejně jako my mluvíme o číslech na tomto webu, všichni si musíme uvědomit, že pokračování nezáleží na sledovanosti, ale na tom, kolik peněz může seriál televizi vydělat. To znamená, že je to založeno na sledovanost Syfy kanálu a také je to silně nakloněné k těm divákům, kteří by s největší pravděpodobností nepřetáčeli reklamy (živá čísla a tří denní čísla).
Jednoduše řečeno: DVR nahrávání a online sledování jsou v rozporu se současným systémem podporovaným televizí. Nové technologie jsou skvělé pro uvedení diváka do seriálu, ale ziskovost vysílání je stále vázána na televizi (sledování reklam).
5) Pauza v půlce série
Když je váš seriál velmi epizodický (má děj oddělený pro každou epizodu), nezáleží moc na tom, kdy je vysílán a jak velká je mezi nimi pauza. Jakýkoliv příběh, který volně spojuje epizody dohromady, není těžké dohnat. (např: Goa'uldi jsou nepřátelé, snaží se získat moc nad Galaxií… ale ne každý týden). Ale když je váš seriál závislý na příběhu, na sledování intrik a mnoho dalšího mezi postavami, to má za následek povinnost sledovat seriál každý týden. Velká pauza mezi polovinami série může být katastrofální pro udržení mytologického stvoření, které stanovuje křivky sledovanosti a způsobuje konec seriálu = příležitostný divák.
Pauza SGU mezi polovinami série je čtyř měsíční – o kousek delší, než 3 měsíční pauza mezi sériemi. Ty dvě přestávky byly katastrofální. Zdá se, že mnoho náhodných diváků s ohledem na 10 epizod nového seriálu, se již za ty čtyři měsíce nevrátili k epizodě „Space“, která byla snad jedna z nejlepších. Ještě více diváků bylo ztraceno, když byla pauza mezi sériemi a změnil se den vysílání.
Televize ABC se naučila poměrně brzy, že nemůže rozdělit mythologický seriál s rozvleklým příběhem jako byl LOST. Po takové sérii fanoušci prostě mají větší poptávku (a SGU je také takový seriál). ABC zjistilo, že musí odložit podzimní premiéru a vysílat celý seriál najednou. FOX udělal totéž s 24. To také znamená, že televize a studio mají pouze jeden velký projekt na starosti. SGU, dle mého názoru rozhodně ublížilo, že totéž s ním Syfy neudělala.
6) Prostě nebyli diváci
Do této doby jsme mluvili o „polehčujících okolnostech“. Pomáhají vytvářet lepší a realičtější obraz problematické stránky seriálu, jako je SGU. Ale nakonec i přes vysílací strategii televize a podpoře (či nepodpoře) při uvedení seriálu. Každý seriál musí žít, nebo skončit podle toho, kolik diváků ho sleduje. V tomto roce existuje spousta úspěšných příběhů na kabelové televizi. Většina světa zatím nesleduje seriály online, a tak jestliže se o seriálu dobře povídá a nutí jeho publikum ke sledování týden co týden, přežije.
Lidé by mohli ztratit přehled o jejich seriálech, které sledovali, zvláště, když je televize přesune na jiný den a má 4 měsíční přestávku v polovině série. Všeobecně však platí: najdou si svůj seriál, když ho milují. Na SGU reagovalo hodně diváků, kteří neměli předtím zájem o žádný SG seriál, ale nestala se megahitem. Svalte vinu na tvorbu televizního programu, na negativní postoj fanoušků předchozích sérií, nebo na selhání systému sledovanosti, abyste si zachovali způsob, jak se lidé v současnosti koukají na televizi... Ale toto jsou věci, které mohou být překonány, když je seriál tak dobrý, že vyžaduje, aby si lidé na něj našli čas a pověděli o něm jejich přátelům.
SGU měla 30 epizod, kterými mohla dokázat sebe sama příležitostním divákům a vybudovat stálou a pevnou základnu diváků, což se bohužel nestalo. Čísla po pilotu vždy spadnou, ale u SGU čísla klesala od začátku až do konce. I když se tomuto seriálu házely klacky pod nohy pomocí vysílacích strategií Syfy, jako každý seriál musel žít, nebo zemřít, díky tomu jak dobře udělal s příležitostných diváků ty pravé fanoušky.
Pro představu graf živé sledovanosti třiceti doposud vysílaných epizod
A na závěr názor naší redakce
SGU byla jiná a možná proto se v Americe nelíbila. Byla plná emocí, měla úžasnou zápletku a hlavně byla pojatá naprosto jiným stylem než SG-1 a SGA před ní. Nesouhlasíme s jejím zrušením, nesouhlasíme ani s tím, že to bylo to nejhorší ze Stargate. Ne každý seriál musí být o tunách vystřelených kulek, litrech krve, hromadě vybuchlých aut či ohromujících hvězdných bitev (i když těch jsme se v SGU opravdu dočkali). SGU měla příběh, měla duši, měla podstatu. A taky měla hromadu fanoušků. Bohužel ale kvůli chybám Syfy se snížila sledovanost až na neúnosnou mez. Paradox je, že přesun na úterý měl snížit nahrávání na DVD a zvýšit živou sledovanost, ale došlo přesně k opačnému efektu. Čísla nahrávání DVD se zvětšila, SGU tedy rozhodně fanoušky měla, ale již neměla šanci uspět v tak velké konkurenci. Zrušené SGU bereme jako chybu Syfy, u které plán přesunu na úterý skončil katastrofou jak SGU tak i Capricy. Je ovšem také pravda, že SGU nemělo také sledovanost z toho důvodu, že americkým fanouškům SG se prostě tento seriál nelíbil, což si myslím, bylo trochu opomenuto v článku. Pročítal jsem různá fóra a komentáře ke článkům o SGU a naprosto jasně to z nich vyplynulo. Americká mentalita pro sci-fi je podle našeho názoru prostě jiná, než v jiných zemích.
A tak končí SGU, nejlepší ze série show s tematikou Hvězdné brány (pro nás, za opravdu úžasnou reálnost sci-fi). Ani nedostala šanci se prosadit a pořádně rozvinout a byla zrušena již po 2 sezónách. Budeme na ni vzpomínat a doufat, že se najde někdo, kdo ji oživí, protože hned po tom, co se na internetu objevila informace o zrušení této show, zvedla se obrovská vlna nevole. Tak bojujme dál za každého herce, všechny lidi ze štábu a ostatní, kteří stáli za tímto vynikajícím projektem, protože oni si to bezesporu zaslouží…
Zdroj | Zobrazeno: 10222× | 19.12.2010 21:37
Buchy | Stargate Universe | Seriály | Komentáře (23)
Pravidla pro komentáře:
- Věříme, že budete dodržovat základy slušného chování.
- Netolerujeme rasismus, vulgaritu a urážky.
- Používejte háčky, čárky a interpunkci: pište česky nebo slovensky.
- Spoilery můžete psát až po vydání titulků k dané epizodě.
- Odkazy ke stažení epizod vám dáváme k dispozici, jiné zdroje sem neuvádějte.
- Reklama v jakékoliv formě včetně odkazů je zakázána.
- Držte se tématu novinky.
- Vyhrazujeme si právo příspěvky nedodržující výše uvedená pravidla upravovat, případně mazat.